Abraham Lincoln & John F. Kennedy

Abraham Lincoln dipilih ke Congress pada 1846.
John F. Kennedy dipilih ke Congress pada 1946.

Abraham Lincoln dilantik sebagai presiden pada 1860.
John F. Kennedy dilantik sebagai presiden pada 1960.

Kedua-duanya memperjuangkan hak asasi manusia.
Kedua-dua isteri mereka kehilangan anak ketika tinggal di
White House.

Kedua-duanya ditembak mati pada hari Jumaat.
Kedua-duanya ditembak mati dibahagian kepala.

Fakta Yang Pelik :

Nama setiausaha Lincoln ialah KENNEDY.
Nama setiausaha Kennedy ialah LINCOLN.

Kedua-duanya dibunuh oleh orang yg berasal dari selatan Amerika (Southerners).
Kedua-duanya digantikan oleh 'Southerners' yg bernama Johnson.

Andrew Johnson, yang menggantikan Lincoln, lahir pada 1808.
Lyndon Johnson, yang menggantikan Kennedy, lahir pada 1908.
John Wilkes Booth, yang membunuh Lincoln , lahir pada 1839.
Lee Harvey Oswald, yang membunuh Kennedy, lahir pada 1939. 
 Kedua-dua pembunuh dikenali dgn panggilan 3 kata nama mereka.
Kedua-dua pembunuh mempunyai bilangan name sebanyak 15 huruf.

Fakta Kejadian:

Lincoln ditembak disebuah teater yang bernama 'Ford.'
Kennedy ditembak didalam kereta model ' Lincoln ' yang buat dari pengeluar kereta 'Ford.'

Lincoln ditembak didalam teater wayang dan pembunuhnya melarikan diri serta bersembunyi di gudang.
Kennedy ditembak dari arah gudang dan pembunuhnya melarikan diri dan bersembunyi di teater wayang.

Booth dan Oswald telah dibunuh sebelum perbicaraan.

Fakta Lain :

Seminggu sebelum Lincoln dibunuh, dia berada di Monroe, Maryland.
Seminggu sebelum Kennedy dibunuh, dia bersama Marilyn Monroe. 

I LOVE YOU In Mathematic!

Zed Zaidi Peroleh Hak Cipta Perkataan 'Taiko'

23 Nov – Sebelum ini, perkataan 'Taiko' telah menjadi rebutan oleh banyak penerbit untuk mendapatkan hak menggunakan perkataan itu sebagai judul filem mereka.

Dipetik dari Berita Harian, hak cipta perkataan 'Taiko' akhirnya telah diberikan kepada Dzed Resources dan ia telah disahkan oleh penerbitnya iaitu Rozaidi Abdul Jamil atau pun lebih dikenali sebagai Zed Zaidi (31).
"Dari awal lagi memang saya berhasrat untuk menggunakan judul itu kerana pada saya, tajuknya cukup 'catchy' dan saya ada perancangan yang lebih besar berdasarkan tajuk itu," kata Zed Zaidi.

Jelasnya, dengan tajuk itu, dia mampu mengaitkannya dengan peluang perniagaan seperti pengiklanan jenama barangan ataupun perkhidmatan, kerana konsep sebegitu dalam filem boleh mendatangkan keuntungan lumayan.

Zed Zaidi turut menyangkal bahawa filem "Taiko" cuba menyaingi filem arahan Syamsul Yusuf "KL Gangster".
"Skop "Taiko" sebenarnya luas. Ia bukan hanya berkisarkan kepada budaya kumpulan samseng, tetapi juga pada kumpulan lain dan juga pertubuhan. Apa saja boleh berlaku jika perasaan tamak dan gila kuasa berlaku dalam sesebuah pertubuhan," katanya lagi.

Dalam pada itu, filem "Taiko" akan menampilkan barisan pelakon seperti Faizal, Neelofa, Beto Khusairy, Azhan Rani, Riz Ainuddin, Namron dan Abu Bakar Omar.

Ciri-Ciri Lelaki Buaya Darat

1. Di awal perkenalan, si dia menjadi insan yang paling mulus. Apa sahaja yang kamu mahu semuanya akan di penuhi. namun harus di ingat semua itu hanya mampu bertahan tidak lebih sebulan. Sedikit demi sedikit si dia akan menunjukkan taringnya

2. Sentiasa kemas dan perwatakannya seperti berada, tapi sebenarnya poket kosong. Kalau ada pun cuma untuk buat pelaburan memikat kamu di awal perkenalan kemudian duit kamu pulalah jadi mangsa

3. Lelaki kasanova tidak pernah patuh pada janji, tengok sahaja setiap kali kamu keluar dating. Siapa yang akan sampai dahulu.

4. Sering beri pelbagai alasan apabila kesilapannya dapat dikesan. Lebih jelas lagi dia juga sering mempersalahkan orang lain atas kesalahanya sendiri.

5. Mementingkan kekemasan diri dan pakaian yang dipilih juga bukan calang-calang jenama. Maklumlah nak memikat ramai mangsa.

6. Baru kenal tidak sampai seminggu sudah berani mahu sentuh-sentuh di bahagian yang sensitif. Sengaja mahu menggoda kamu untuk pergi lebih jauh.

7. Apabila keluar dengannya, si dia selalu tunjuk macho depan kamu. Ada masanya dia akan menegur perempuan lain dengan ramah di depan kamu. Kononnya mahu buktikan pada kamu si dia tidak curang di belekang kamu. tetap dia memang peramah dengan semua orang.

8. Selepas sebulan berkawan, si dia berani minta wang untuk di pinjam. tanpa segan silu si dia memintanya daripada kamu.. Ha… alasan yang diberikan untuk meminjam itu mmg konkrit dan silap-silap hari bulan kamu akan termakan dengan kata-kata manisnya.

9. Lelaki kasanova biasanya mempunyai paras rupa yang agak tampan sebab itulah perempuan muda cair dan jadi mangsa. jangan mudah percaya pada wajah tetapi percayalah pada hati.

10. Jarang bercerita tentang keluarganya apatah lagi mahu membawa kamu berjumpa ibu bapanya. Ini sememangnya perkara yang sering berlaku. tetapi harus di ingat juga ada kalanya mereka ada mengajak tetap ajak ajak ayam sahaja. Mulut kata ya dalam hati tidak

TOP 10 Shopping Complex Di Dunia

South China Shopping Mall, China

Dibuka pada tahun 2005
Ia juga mempunyai taman tema
Mempunyai keluasan 7.1 juta kaki persegi
http://www.southchinamall.com.cn/english/index1.jsp
Golden Resources Shopping Mall, China

Dibuka pada tahun 2004
Mempunyai 1000 kedai termasuk jenama Global
Keluasan lantai 6 juta kaki persegi
Juga dikenali sebagai "Great Mall of China"
SM Shopping Mall of Asia, Filipina

Dibuka pada tahun 2006
Keluasan lantai 4.2 juta kaki persegi
Mempunyai kolam bersaiz olimpik dan theater.
http://smmallofasia.com/moa/?p=1097
Cevahir Shopping Mall, Istanbul

Dibuka pada tahun 2005
mempunyai keluasan lantai 3.8 juta kaki persegi
Juga mempunyai roller coaster, wave pool & beberapa theater.
http://www.istanbulcevahir.com/english/#/events
West Edmonton Shopping Mall, Canada

Dibuka pada tahun 1981
Mempunyai keluasan 3.8 juta kaki persegi
Memiliki 800 lebih unit kedai, gelanggang skating, kasino & permainan.
http://www.wem.ca/
SM Megamall, Philippines

Mula beroperasi pada tahun 1991
berkeluasan 3.6 juta kaki persegi
Juga mempunyai 12 Teater filem, gelanggang ais skating, bowling.
http://sm-megamall.com/megamall/?p=1262
Berjaya Times Square, Malaysia

Mula beroperasi pada tahun 2005
berkeluasan 3.4 juta kaki persegi
memunyai taman tema dalam bangunan & lebih 1000 lot kedai.
http://www.timessquarekl.com/
Beijing Shopping Mall, China

Dibuka pada tahun 2005
Berkeluasan 3.4 juta kaki persegi
Mempunyai pantai buatan manusia
Zhengjia Shopping Plaza, China

Mempunyai kompleks hotel & juga lot-lot kedai.
Berkeluasan 2 juta kaki persegi
SM City Shopping Mall North Edsa, Philippines

Kompleks 5 tingkat mengadungi lebih 1000 lot kedai
Juga mengandungi 12 pawagam, bowling & gelanggang luncur
Berkeluasan 3 juta kaki persegi
Mula dibuka secara berperingkat dari tahun 1985

Petua Mencari Lelaki Yang Baik

Setiap wanita inginkan lelaki yang terbaik untuk dijadikan sebagai pasangan hidup. Namun begitu, apakah petua yang dapat wanita gunakan dalam mencari seorang lelaki yang baik ini? 

1. Yang berkemampuan.

2. Boleh dijadikan sebagai ganti ayah bonda. Sanggup melindungi wanita daripada segala bahaya dan kecelakaan yang menimpa kerana apabila seorang wanita rela dinikahi, bererti ia rela melepaskan dirinya daripada ayah bonda yang selama ini menjadi tempat pergantungan hidup. Kini berpindah kepada lelaki yang bakal menjadi suaminya.

3. Pandai menjaga darjat diri, apabila bercakap dikota dan diamalkan. Selain daripada itu suami yang baik akan sentiasa mengajak isteri ke arah kebaikan, menjauhkan yang mungkar dan mendahului perbuatan itu. Begitu juga isteri yang baik. Seringkali la mengajak suami kearah kebaikan dan sering mengingatkan. Kerana ada ketika suami-suami ini terlalai.

4. Berkebolehan di dalam urusan rumahtangga. Kebolehan memasak, menjahit juga membasuh akan membantu kerana lelaki yang biasa membuat kerja begini, tidak akan membebankan isterinya membuat kerja rumah sekiranya isteri tiada kemampuan.

5. Mempunyai penuh kepercayaan kepada perempuan dan tidak mudah bersangka buruk. Biasanya apabila suami bertugas mencari nafkah maka isteri akan menjaga segala amanah harta dan anak di rumah. Sekiranya suami tidak mempunyai kepercayaan kepada isteri, ini bererti suami akan sentiasa menyangka buruk. Begitu juga isteri jangan menaruh sebarang syak wasangka yang buruk terhadap suami.

6. Rajin, berpemikiran luas dan tidak memakan harta perempuan. Lelaki begini adalah ciri-ciri lelaki yang tidak pemalas, inginkan kemajuan serta tidak mengharapkan titik peluh isteri.

7. Mudah memaafkan.

8. Datang daripada keturunan orang yang baik-baik. Seelok-eloknya, mempunyai akhlak dan budi bahasa mulia.

Serangan Ala Mafia Dekat Tokong

ANGGOTA polis menunjukkan sesuatu pada mayat Chung Kok yang ditemui mati ditetak empat lelaki dalam kejadian berdekatan sebuah tokong di Kampung Besar, Berapit, Bukit Mertajam kelmarin.

BUKIT MERTAJAM – Empat samseng bertopeng yang menggunakan senjata tajam bertindak menetak hingga mati seorang buruh menyebabkan sebahagian otak mangsa bersepai manakala kedua-dua tangannya hampir putus dalam serangan ala mafia berhampiran sebuah tokong kelmarin.

Kejadian pukul 11.50 malam di Kampung Besar, Berapit di sini itu berlaku ketika Tan Chung Kok, 30-an, dari Taman Serumpun sedang menonton televisyen bersama dua lagi rakannya di tokong tersebut.

Difahamkan, sebaik masuk, suspek mengarahkan dua rakan mangsa supaya meninggalkan tempat itu sebelum menyerang Chung Kok.

Wanita Saman Bekas Kekasih Tatu Imej Najis Di Belakang Tubuh

ROSSIE menunjukkan tatu imej najis dihurung lalat di belakang badannya.

DAYTON (Amerika Syarikat): Seorang wanita yang berang menyaman bekas teman lelakinya selepas dia mentatu imej najis di belakang tubuh wanita itu.

Rossie Brovent menuntut ganti rugi sebanyak 60,000 pound (RM300,000) daripada Ryan Fitzjerald.

Rossie dari bandar raya ini mahukan gambar dalam adegan filem Narnia ditatu di belakang tubuhnya.

Sebaliknya, dia mendapati tubuhnya ditatu dengan imej najis dengan dihurung beberapa lalat.

Artis tatu, Fitzjerald berang apabila mendapat tahu Rossie berlaku curang dengan teman baiknya.

Pada awalnya, Rossie mahu bekas kekasihnya itu didakwa melakukan serangan, tetapi dia sudah menandatangani borang mengesahkan rekaan tatu itu dibuat mengikut pertimbangan artis. Rossie berkata: “Dia menipu saya dengan meminum sebotol arak murah bersama saya sebelum mendapatkan tanda tangan saya dan membuat tatu itu.

“Sebenarnya pada kebanyakan waktu saya pengsan dan ketika tersedar saya dapati imej buruk ini di belakang tubuh saya,” katanya.

Umur Tinggal Enam Minggu

Seorang Lelaki tua memasuki bilik doktor untuk pemeriksaan fizikal tahunan. Setelah beberapa minit, doktor keluar dan berkata, "Harun, aku minta maaf, tapi kami mendapati anda menghadapi keadaan yang hanya memungkinkan anda untuk hidup 6 minggu sahaja lagi.

"Tapi Doktor," Harun menjawab, "Saya merasa sihat, saya tak merasa lebih baik dari tahun ini... Hal ini tidak mungkin benar. Apakah tidak ada yang boleh saya lakukan?"

Setelah beberapa saat, doktor berkata, "Ya, anda mungkin boleh ke spa kesihatan yang baru di hujung jalan ini dan mandi lumpur setiap hari".

Harun bersemangat bertanya, "Dan itu akan menyembuhkan saya?"

"Tidak," jawab doktor, "tapi itu akan membuatkan anda terbiasa dengan tanah."

Lawak Posmen

Seorang posmen yang datang menghantar surat...

''assalamualaikum' '

''waalaikumsalam' '

''ni rumah encik sameon ye?''

''ya, saya''

''poning kepala saya cari alamt rumah encik ni''

''buat susah-susah je encik ni..apasal tak pos je?''

Tiket Keretapi Hilang

Suatu hari, Ajoi naik keretapi Senandung Malam dari JB.

Semasa pemeriksaan tiket di Stesyen Segamat, Ajoi kelihatan risau dan berpeluh-peluh jantan dan betina kerana tiket keretapi dia dah hilang.

Konduktor Tiket: ” Takper encik jangan risau, saya percaya Encik ada tiket…
Saya ingat lagi saya dah periksa tiket encik semasa pemeriksaan pertama tadi di Kulai. Takkan saya suruh encik turun pulak”

Ajoi : “Macam mana tak risau encik….”

Konduktor Tiket:” Encik jangan risau, saya takkan suruh encik beli tiket lain punya…”

Ajoi : “Masalah problemnya tuan….oleh kerana tiket tu dah hilang…, saya lupa di stesyen mana saya nak turun nanti..!!!!”

Buku Yang Lebih Mahal Daripada Kereta Ferrari

Maranello – Ini mungkin buku yang tidak anda temui di sembarang kedai buku atau perpustakaan di sekitar Anda. Harganya lebih mahal dari sebuah kereta Ferrari.

Penerbit buku dengan judul The Official Ferrari Opus ini disebut sebagai buku automotif paling eksklusif yang pernah dibuat.

Memang isinya apa ? Buku setebal 852 halaman ini berisi koleksi gambar dan data kereta Ferrari. Agar makin eksklusif, di sampul bukunya terdapat logo kuda dengan berlian. Wow…

Selain mendapatkan buku ini, setiap pembelinya nanti akan diberi gambar dirinya bersama replika kereta Formula 1 yang digunakan oleh bekas pelumba Ferrari dan juara dunia 7 kali, Michael Schumacher.

Dan untuk menambah nilai eksklusifnya, seperti detikOto kutip dari The New York Times, Khamis (7/4/2011) penerbit hanya memperbolehkan satu buku untuk satu negara. Jadi para pembeli harus bersaing untuk mendapatkannya.

Isi buku ini kebanyakan meliputi kegiatan lumba Ferrari di Formula 1 tahun ini. Selain itu buku ini juga akan memuat tanda tangan asli dari bos Ferrari Luca di Montezemolo dan investor Ferrari yang memfasilitasi pembangunan Ferrari Dunia Abu Dhabi, Al Mubarak.

Sementara buku pertama yang dicetak akan dileong dengan penawaran tertinggi yang hasilnya akan digunakan untuk amal.

Namun bagi yang ‘tidak rela’ mengeluarkan wang sebanyak itu untuk membeli sebuah buku, Ferrari khabarnya akan menyediakan buku ini dalam bentuk digital untuk dibaca di iPad atau iPhone dan bolehdidapatkan di iTunes.

Enzo Diamante edition sendiri bukanlah buku koleksi Ferrari pertama yang dikeluarkan. Sebelumnya juga sudah ada edisi lain yang dinamakan Enzo edition yang juga dicetak sebanyak 400 eksemplar. Buku ini masing-masing dijual dengan harga US$ 37.500 .

Ada lagi Cavallino Rampante edition yang dicetak sebanyak 500 eksemplar dan dijual dengan harga US$ 7.000. Sementara Classic edition yang ditandatangani oleh pembalap Formula 1, Felipe Massa dan Fernando Alonso dilepas dengan harga yang lebih murah, yakni ‘hanya’ US$ 4.100 adan dicetak sebanyak 4.100 buah.

Artis-Artis Wanita Yang Merokok

Diana Amir


Fasha Sandha

Sazzy Falak

Sharifah Sofea
Sharifah Jasmine Soraya

Sharifah Amani

Cedera Dibelasah Tegur Wanita Buang Sampah

AMPANG: Angkara menegur seorang wanita supaya tidak membuang sampah merata-rata menyebabkan seorang lelaki cedera dipukul dengan besi oleh dua lelaki termasuk teman lelaki wanita terbabit dalam kejadian di Pandan Perdana, di sini, semalam.

Dalam kejadian jam 2.30 pagi itu, mangsa yang berusia 25 tahun menegur perbuatan seorang wanita membuang sampah di kawasan awam.

Teguran mangsa membuatkan teman lelaki wanita terbabit yang berada di tempat kejadian tidak berpuas hati lalu memanggil rakannya untuk membelasah mangsa.

Menurut mangsa yang hanya mahu dikenali sebagai Muhammad, 25, teman lelaki wanita itu datang ke rumahnya bersama seorang rakan dengan membawa dua besi panjang.

Katanya, mereka mengetuk dan menendang pintu pagar rumahnya serta mencabar untuk berlawan.

“Saya cuba memberi nasihat, namun berlaku pertengkaran sebelum mereka memukul saya dengan menggunakan besi,” katanya di sini, semalam.

Katanya, lebih malang, dua lelaki itu mencekik lehernya hingga tidak boleh bernafas, namun bersyukur kerana dapat melepaskan diri.

Menurutnya, selepas kejadian itu, dua lelaki terbabit masih tidak berpuas hati dan mengajaknya bergaduh, namun dia menolak kerana tidak mahu perkara itu diperbesarkan.

Mangsa membuat laporan di Balai Polis Balai Polis Ampang.

Azan Selamatkan Nyawa Guru

MELAKA: “Saya terkejut apabila kereta terus berhenti secara mengejut dan melihat kira-kira 20 batang besi yang diikat menembusi ke dalam kereta hingga mengenai gear automatik kereta,” kata Faridah M Lajis, 40, yang terselamat dalam kemalangan membabitkan sebuah lori membawa muatan besi di Lebuh Alor Gajah-Melaka-Jasin (AMJ) berhampiran pasar raya Tesco, dekat sini, petang kelmarin.

Difahamkan, kejadian dipercayai berpunca apabila kira-kira 20 batang besi dibawa lori satu tan dipandu seorang lelaki berusia lingkungan 30-an itu tidak diikat dengan kemas sehingga ia terhumban menembusi cermin belakang kereta berkenaan.

Mangsa yang juga guru Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Sharifah Rodziah, Telok Mas, berkata ketika kejadian dia dalam perjalanan pulang ke rumahnya di Duyong, dekat sini, selepas menghadiri mesyuarat berkenaan peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).

Katanya, sebelum kejadian kereta dipandunya di lorong kanan Lebuh AMJ bergerak perlahan apabila menghampiri persimpangan Melaka Sentral diekori lori berkenaan yang sarat dengan muatan besi.

“Saya dari Sekolah Menengah Sri Tanjung, Klebang dan sebaik tiba di tempat kejadian semua kenderaan dipandu perlahan kerana ia berdekatan persimpangan dan tiba-tiba saya terdengar bunyi dentuman kuat sebelum telinga berasa berdesing,” katanya ketika ditemui semalam.

Menurut ibu kepada tiga cahaya mata itu, terkejut dengan kejadian itu dia kemudiannya melihat ke bahagian belakang kereta dan mendapati sebahagian besi itu menembusi keretanya.

Katanya, panik dengan kejadian itu, dia segera menelefon ayah dan suaminya mendapatkan bantuan.

“Jantung saya seperti nak gugur apabila melihat besi itu nyaris kena saya. Mujur ketika kejadian saya bersandar di tingkap untuk mendengar azan.

“Syukur Tuhan masih memberi kesempatan kedua kepada saya, selamat daripada kemalangan ini adalah hadiah paling istimewa dalam hidup kerana esok (hari ini) adalah hari lahir saya,” katanya.

Kemalangan Paling Mahal Di Dunia

10.Titanic ($150 Juta)
Karamnya Titanic mungkin tragedi yang paling terkenal didunia, Hollywood pernah menghasilkan filem dari kejadian ini. Pada jam 11:40 malam 14 April 1912, peninjau kapal ini mengesan sebuah aisberg yang besar ketika berlayar di 400 batu ke selatan Grand Banks of Newfoundland. Tragedi Titanic melanggar aisberg semasa membuat trip percutian pertama mengorbankan 1500 hartawan. Kapal ini melibatkan kos $7 Juta untuk dibina dan antara yg paling mewah dan mahal ketika itu.($150 Juta Sekarang)

9. Tanker Truck vs Bridge ($358 Juta)
Pada 26 Ogos 2004 sebuah kereta berlanggar dengan sebuah lori tangki yang membawa 32 ribu liter minyak di Whiethel Brigde di Jerman. Lori tangki tersebut merempuh pagar dan terjatuh 100 kaki ke bawah Jambatan Authobahn Highway menyebabkan letupan besar yang memusnahkan “load-bearing” jambatan tersebut. Kerja2 sementara untuk membaiki Jambatan ini melibatkan $40 Juta dan kos menukarkan jambatan $310 Juta.

8. MetroLink Crash ($500 Juta)
Ianya berlaku pada 12 september 2008, jam 4.22 petang di daerah Chatsworth, Los Angeles telah dicatatkan sebagai kejadian kemalangan keretapi paling buruk di dalam sejarah California di mana 25 orang terbunuh dan 135 yang lain cedera. Kejadian berlaku apabila keretapi barang Union Pacific bertembung berhadapan dengan keretapi komuter Metrolink. Keretapi Metrolink dipercayai melanggar isyarat merah sebelum memasuki trek di mana keretapi barang berkenaan berada. Ianya berpunca dari kesilapan konduktor yang cuai membalas SMS serta tersalah memasuki laluan semasa pertukaran rail di Stesen California. Tindakan undang-undang dijangkakan melibatkan nilai lebih $500 juta.

7. B-2 Bomber Crash ($1.4 Billion)
B-2 Stealth Bomber. Ianya merupakan Pesawat Pengebom US Airforce paling mahal yang pernah dibina. The Spirit of Kansas ini pernah diterbangkan selama 5,176 jam. Dua orang krew yang sedang mengendali pesawat berkenaan terselamat sebelum ia terhempas. Kemalangan B-2 bomber berlaku di Guam Airbase pada Februari 2008 sejurus sahaja ianya berlepas. Pasukan penyiasatan membuat kesimpulan, ianya disebabkan oleh “Flight Computer System” dimana data arahan secara tiba-tiba mengarahkan Pesawat membuat “nose-up move” menyebabkan ianya hilang kawalan dan terjatuh. Ianya melibatkan sebuah B-2 Bomber dari 21 buah yg pernah dibina oleh US.

6. Exxon Valdez ($2.5 Billion)
Pada March 1989, Tumpahan lebih 10.8 juta gelen minyak di Teluk Prince William yang hanya boleh diakses hanya dengan bot dan helikopter. Ianya merupakan tumpahan minyak paling dahsyat dalam sejarah dunia moden. Kos pemulihan melibatkan $2.5 Billion yang ditanggung oleh Exxon.


5. Piper Alpha Oil Rig ($3.4 Billion)
Hari terburuk dalam sejarah minyak dunia. Ketika itu Piper Alpha Oil merupakan pengeluar minyak terbesar didunia dgn menghasilkan 317,000 per tong sehari. Kebakaran Pelantar Minyak paling buruk pernah terjadi di dunia ini terjadi pada 6 Julai 1988 kerja-kerja maintenance teknikal oleh Jurutera melibatkan lebih 100 “tiub valve” yang menyalurkan gas cecair. Kesilapan terjadi apabila salah seorang Technician terlupa untuk menukar 1 daripadanya. Pada pukul 10 malam, operasi itu dimulakan seperti biasa, apabila butang ditekan oleh pekerjanya, satu letupan dahsyat yang merekodkan sejarah dunia terjadi. Dalam masa 2 jam keseluruhan pelantar meletup dan terbakar menyebabkan 167 kehilangan nyawa.

4. Challenger Explosion ($5.5 Billion)
Pada 28 Januari 1986, NASA melancarkan Misi Kapal Angkasa Challenger, 73 saat selepas pelancaran ianya meletup di ruang udara. Hasil penyiasatan, ianya berlaku disebabkan faktor teknikal “faulty O-Ring” dimana ianya gagal untuk melindungi satu bahagian penyambungan, menyebabkan tekanan kepada Liquid Gas didalam tangki. Overload pada tekanan gas menyebabkan ianya keluar dan berlaku letupan yang dahsyat. Kos untuk menukarkan Space Shuttle tersebut, penyiasatan, pertukaran kelengkapan telah memakan kos hampir $5 billion.

3. Prestige Oil Spill ($12 Billion)
Pada 13 November 2002, Kapal yang dinamakan “The Prestige” membawa 77,000 tan minyak mentah dan kejadian bermula apabila 1 daripada 12 tangkinya meletup disambar kilat di perairan Galicia, Sepanyol. Akibat risau kapal akan tenggelam menyebabkan kapten meminta pertolongan dari pihak keselamatan Sepanyol untuk membawa kapal tersebut ke Pelabuhan berdekatan, tetapi pihak keselamatan tidak menghiraukan pertolongan dari kapten kapal The Prestige malah mengarahkan kapal itu keluar dari perairan mereka. Kapten kapal telah memohon pertolongan dari pihak keselamatan Perancis dan Portugal perkara sama juga terjadi. Laut semakin bergelora dan kapal Prestige itu tidak dapat diselamatkan ianya tenggelam ditelan laut menyebabkan 20 juta gelen minyak mentah ditumpahkan ke laut. Kos keseluruhan pemulihan sehingga kini masih dihitung dan dipercayai berjumlah $2.5 billion.

2. Space Shuttle Columbia ($13 Billion)
Masih anda ingat dengan kemalangan Kapal Angkasa Columbia? Ianya musnah ketika memasuki ruang udara bumi selepas melakukan ekspedisi angkasa di ISS pada 1 Februari 2003. Hasil penyiasatan menunjukkan kerosakan kecil di bahagian pelindung haba di sayap kiri Columbia menyebabkan ianya gagal menahan kesan suhu tinggi ketika memasuki ruang udara Texas akibat kelajuan yang terlampau tinggi. Semua 7 anggota crew STS-107 tersebut terbunuh. Kos membina Kapal Columbia yang berjumlah $2 bilion pada 1978 ($6.3 billion jumlah kini). $500 juta dihabiskan utk tujuan penyiasatan serta mencatatkan sejarah sebagai kos penyiasatan paling tinggi didunia.

1. Chernobyl ($200 Billion)
Pada April 1986 telah berlakunya malapetaka paling buruk di dalam sejarah dunia moden. Letupan Reaktor Nuklear Chernobyl, ianya kemalangan paling berkos tinggi di dunia. 50% kawasan Ukraine di Barat Russia terpaksa dikosongkan. Lebih 1.7 juta manusia mendapat kesan dari malapetaka ini, termasuklah mereka yang mendapat efek seperti kanser disebabkan radiasi. Beberapa tahun kemudian, dianggarkan 125,000 orang. Letupannya dianggarkan 400 kali lebih dahsyat dari bom yang dijatuhkan di Hiroshima pada Perang Dunia Kedua. Kemalangan di Chernobyl ini, menyebabkan prosedur dan standard keselamatan melibatkan Reaktor seluruh dunia dirombak dan diberi kajian semula.

Siti Saleha Cover Majalah Jelita Disember 2011

Eskalator Tertinggi Di Dunia

Umeda Sky Building merupakan bangunan ke-7 tertinggi di Bandaraya Osaka, Jepun, dan merupakan salah satu daripada ikon yang paling dikenali di bandaraya itu. 

Bangunan ini terdiri daripada 2 menara 40 tingkat yang bersambung diantara satu sama lain pada bahagian paling atas bangunan selain sebuah jambatan dibahagian tengah bangunan itu.

Antara lain bangunan ini turut mempunyai eskalator tertinggi di dunia terletak di bahagian tengah ruang atrium bangunan itu. 

Bangunan ini juga dibuka untuk lawatan pelancong. Perjalanan menggunakan eskalator ini akan membuatkan anda terasa seperti melayang ke langit. Ini adalah cara paling murah untuk melihat bandaraya Osaka, memerlukan kurang dari 10 USD untuk anda naik ke pelantar pemerhatian.

Guru Muzik Dirogol & Dibunuh

JOHOR BAHRU: Kehilangan seorang guru piano yang tidak pulang ke rumah seperti kebiasaannya terjawab apabila mayatnya ditemui dalam Perodua Myvi miliknya dengan kesan jerutan di leher serta tangan diikat di belakang badan di persimpangan Jalan Undan 12, Taman Perling di sini, semalam.

Ketika ditemui, mangsa masih memakai baju-T putih, jaket perang serta skirt paras lutut dengan seluar dalamnya terlondeh dipercayai dirogol sebelum dibunuh di tempat lain. Mayatnya kemudian diletakkan dalam kereta berkenaan.

Mayat mangsa, Chiu Kong Min, 31, ditemui kira-kira tujuh jam selepas bapanya membuat laporan polis berhubung kehilangannya.
Dalam kejadian kira-kira jam 7.45 pagi itu, mangsa mulanya disangkakan tidur dalam kereta berkenaan dan cuba dikejutkan seorang individu yang kebetulan melalui kawasan berkenaan.

Bagaimanapun, selepas mangsa yang duduk di tempat duduk pemandu didapati sudah tidak bernyawa, individu terbabit segera melaporkan kejadian itu kepada polis.

Timbalan Ketua Polis Daerah Johor Bahru Utara, Superintendan Mohd Akhir Ishak berkata, sebaik menerima panggilan orang ramai, pihaknya bergegas ke lokasi bagi melakukan siasatan.
Menurutnya, polis kemudian menemui wanita itu tertunduk kaku dalam kereta miliknya dan siasatan mendapati mangsa dikatakan keluar dari rumahnya kira-kira jam 2.30 petang kelmarin untuk mengajar di Jalan Simbang, Taman Perling, menaiki Perodua Myvi hijau berkenaan.

“Hasil siasatan mendapati mangsa keluar untuk mengajar piano seperti biasa, namun sehingga jam 12.30 tengah malam kelmarin, masih tidak pulang ke rumah menyebabkan keluarganya yang bimbangkan keselamatannya membuat laporan polis.

“Pemeriksaan dan siasatan awal mendapati mangsa cedera ringan di kening kiri, kesan calar pada jari kedua-dua tangan selain luka di tangan dipercayai akibat bergelut dengan penyerangnya.

“Selain itu, ketika ditemui, kedua-dua tangannya diikat menggunakan kabel pengikat dan ada kesan jerutan di leher, namun barangan peribadi mangsa seperti telefon bimbit tidak diambil suspek,” katanya.

Beliau berkata, motif kejadian itu masih dalam siasatan dan hingga kini, polis masih tidak menemui sebarang bukti di kawasan sekitar lokasi penemuan mangsa serta dalam keretanya.

“Kami tidak menolak kemungkinan mangsa dirogol sebelum dibunuh dan mayatnya dihantar ke Hospital Sultanah Aminah (HSA), di sini untuk dibedah siasat.

“Kes ini disiasat mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan kerana membunuh.

“Kami belum menahan mana-mana individu bagi membantu siasatan dan orang ramai yang mempunyai maklumat berhubung kejadian diminta menghubungi Pegawai Penyiasat, Asisten Superintendan, Tan Yang Siong di talian 012-7076928,” katanya.

Wi-fi Percuma di Selangor Mulai Tahun Depan

JOHOR BAHRU, 27 NOV: Langkah Kerajaan Selangor memperkenalkan Program Merakyatkan Ekonomi Selangor (MES) perlu diteruskan dalam bentuk menyemarakkan penyampaian informasi dengan memperkenalkan Agenda Masyarakat Berinformasi, Negara Demokratik.Pembahas Selangor yang juga Adun Rawang, Gan Pei Nei mencadangkan agar pimpinan negeri yang diketuai oleh Menteri Besar, Tan Sri Abdu Khalid Ibrahim merangka strategi informasi ini sebagai langkah penerangan kepada masyarakat yang lebih konprehensif.

"Agenda ini membawa misi untuk mewujudkan masyarakat yang demokratik, bebas, dengan menyalurkan ilmu, berita dan informasi yang berdasarkan fakta dan kebenaran, bukannya politik fitnah yang telah menjadi budaya Umno-BN," katanya.
Setakat ini, kerajaan negeri Selangor menyampaikan segala informasi mengenai program kepada rakyat melalui portal TV Selangor dan akhbar Selangor Kini serta Selangor Times.

Selain itu, beliau berkata kerajaan Selangor akan menyediakan perkhidmatan Wi-fi dan Broadband di seluruh negeri pada tahun hadapan yang merangkumi kawasan bandar dan luar bandar secara percuma.

Katanya tujuan penyediaan mekanisma perhubungan ini akan membukaan minda rakyat dengan informasi yang benar memberikan ruang kepada semua pihak mengemukakan idea baru dan tidak terkongkong dengan propaganda Umno- BN, ujar beliau lagi.

"Kerajaan Selangor juga harus memberikan komputer percuma kepada golongan belia dan memberikan kursus dalam bidang ini untuk menguasai informasi dan teknologi terkini dalam dan luar negara," katanya.

Dibawah cadangan ini, semua pihak termasuk pimpinan negeri dan masyarakat perlu membuat satu perbincangan dan dialog terbuka setiap minggu bermula tahun hadapan diseluruh 56 Dun Selangor agar maklum balas dan suara hati rakyat dapat di dengar dan dasar kerajaan dapat diperjelaskan.

Adik-Beradik Bergaduh Hingga Mati

KUALA LUMPUR – Akibat perselisihan faham, nyawa seorang abang melayang di tangan adik lelakinya sendiri disaksikan oleh ibu bapa mereka di Taman Datuk Harun, Petaling Jaya dekat sini petang semalam.

Kejadian berlaku kira-kira pukul 6 petang melibatkan adik-beradik berumur 21 dan 28 tahun itu yang bertengkar di ruang tamu sehingga suspek nekad mengambil pisau pemotong sayur di dapur dan menikam abangnya.

Akibat tikaman di anggota badannya, suspek cedera parah dan segera dibawa ke wad kecemasan Pusat Perubatan Universiti Malaya sebelum disahkan mati dua jam kemudian.

Ketua Polis Daerah Petaling Jaya, ACP Arjunaidi Mohamad ketika dihubungi mengesahkan kejadian itu dan berkata, motif kejadian sedang disiasat. – Bernama

Khasiat Air Kelapa

1) Khasiat air kelapa membantu untuk menyejukkan tubuh seseorang dan menormalkan suhu di dalam badan.

(2) Air kelapa mampu untuk menambah lagi kandungan air dalam badan dan mengelakkan daripada tubuh anda terhidrasi . Selain itu, khasiat air kelapa juga boleh dijadikan minuman tenaga.

(3) Air kelapa juga adalah merupakan ejen pengangkut khasiat seperti nutrien dan oksigen ke sel tubuh seseorang.

(4) Apabila seseorang bersenam , badan mereka akan mengeluarkan air dari dalam badan (peluh), air kelapa boleh dijadikan minuman berkhasiat untuk menambah semula kandungan air di dalam badan anda.

(5) Khasiat yang ada di dalam air kelapa membantu untuk meningkatkan kadar metabolisme seseorang.

(6) Air kelapa boleh dijadikan sebagai minuman diet . Ia kerana khasiatnya juga turut membantu untuk mengurangkan berat badan seseorang.

(7) Khasiat air kelapa turut membantu untuk menyahtoksik dan juga melawan kuman di dalam tubuh anda.

(8) Air kelapa turut boleh digunakan sebagai rawatan sembelit. Ini kerana khasiatnya membantu untuk membersihkan laluan sistem pencernaan seseorang dan mengelakkan daripada tersumbat.

(9) Seorang peminum air kelapa juga akan meningkatkan sistem imunisasi dalam badan mereka. Khasiat ini berguna untuk melawan penyakit.

(10) Kajian saintifik juga menunjukkan khasiat air kelapa mampu untuk mengawal penyakit diabetis.

(11) Khasiat air kelapa terkenal untuk membantu tubuh melawan panyakit selesema, demam dan juga AIDS.

(12) Air kelapa membantu untuk menstabilkan PH tubuh seseorang dan juga berkhasiat untuk mengurangkan risiko kanser.

(13) Khasiat air kelapa turut digunakan untuk merawat penyakit buah pinggang dan juga batu karang.

(14) Khasiat air kelapa membantu untuk melancarkan lagi peredaran darah di dalam tubuh seseorang.

Penyakit - Penyakit Akibat Seks Bebas

GONORRHEA & CHLAMYDIA

* Disebabkan oleh bakteri. Infeksi dimulai beberapa hari sampai beberapa minggu setelah hubungan intim dengan orang yang terjangkit penyakit ini.
* Pada pria, penyakit ini menyebabkan keluarnya cairan dari kemaluan pria.
* Buang air kecil dapat terasa sakit. Gejala-gejala ini dapat terasa berat atau tidak terasa sama sekali.
* Gejala-gejala gonorrhea pada wanita biasanya sangat ringan atau tidak terasa sama sekali, tetapi kalau tidak diobati penyakit ini dapat menjadi parah dan menyebabkan kemandulan.
* Penyakit ini dapat disembuhkan dengan antibiotik bila ditangani secara dini.

HERPES


* Disebabkan oleh virus, dapat diobati tetapi tidak dapat disembuhkan.
* Gejala timbul antara 3 sampai 10 hari setelah berhubungan intim dengan penderita penyakit ini.
* Gejala awal muncul seperti lecet yang kemudian terbuka menjadi lubang kecil dan berair.
* Dalam 5 sampai 10 hari gejala hilang.
* Virus menetap dalam tubuh dan dapat timbul lagi sesuatu saat, dan kadang-kadang sering.
* Wanita kerap kali tidak sadar bahwa ia menderita herpes akrena lecet terjadi di dalam vagina.

INFEKSI JAMUR

* Disebabkan oleh jamur.
* Menyebabkan kegatalan berwarna merah di bawah kulit pria yang tidak disunat.
* Pada wanita akan ke luar cairan putih kental yang menyebabkan rasa gatal.
* Dapat disembuhkan dengan krim anti jamur.

SYPHILIS

* Disebabkan oleh bakteria. Lesi muncul antara 3 minggu sampai 3 bulan setelah berhubungan intim dengan penderita penyakit ini.
* Luka terlihat seperti lubang pada kulit dengan tepi yang lebih tinggi. Pada umumnya tidak terasa sakit.
* Luka akan hilang setelah beberapa minggu, tetapi virus akan menetap pada tubuh dan penyakit dapat muncul berupa lecet-lecet pada seluruh tubuh Lecet-lecet ini akan hilang juga, dan virus akan menyerang bagiantubuh lain.
* Syphilis dapat disembuhkan pada tiap tahapan dengan penicillin.
* Pada wanita lesi dapat tersembunyi pada vagina.

VAGINISTIS

* Infeksi pada vagina yang biasanya menyebabkan keluarnya. cairan dari vagina yang berbau dan menimbulkan ketidak nyaman.
* Disebabkan oleh berbagai jenis bakteri (bakteri gonorrhea, chlamydia) atau jamur.
* Juga dapat disebabkan oleh berbagai bakteri tidak berbahaya yang memang menetap pada vagina.
* Dapat diselidiki dengan meneliti cairan vagina tersebut dengan mikroskop.
* Pada umumnya dapat disembuhkan dengan obat yang tepat sesuai dengan penyebabnya.

BISUL PADA ALAT KELAMIN

* Disebabkan oleh virus (Virus Human Papilloma atau HPV).
* Muncul berupa satu atau banyak bisul atau benjolan antara sebulan sampai setahun setelah berhubungan intim dengan penderita penyakit tersebut.
* Pada umumnya tidak dapat terlihat pada wanita karena terletak di dalam vagina, atau pada pria karena terlalu kecil. Dapat diuji dengan lapisan cuka.
* Dapat berakibat serius pada wanita karena dapat menyebabkan kanker cervix.
* Bisul pada kelamin ini dapat disembuhkan, wanita harus menjalankan pap smear setiap kali berganti pasangan intim.

KUTU KELAMIN

Sangat kecil (lebih kecil atau sama dengan 1/8 inch), berwana kelabu kecoklatan, menetap pada rambut kemaluan.Dapat disembuhkan dengan obat cair yang digosokkan pada rambut kelamin.

KUTU DI BAWAH KULIT

* Mirip dengan kutu kelamin, tetapi ukurannya lebih kecil dan menetap di bawah kulit.
* Menyebabkan luka-luka kecil dan gatal di seluruh tubuh.
* Diobati dengan obat cair yang diusapkan ke seluruh tubuh.
* Pakaian, seprei dan handuk harus dicuci setelah pengobatan, karena kutu dapat menetap pada kain-kain terebut.

AIDS (ACQUIRED IMMUNE DEFICIENCY SYNDROME)/HIV DISEASE

* Penyakit akibat hubungan intim yang paling serius, menyebabkan tidak bekerjanya sistim kekebalan tubuh.
* Tidak ada gejala yang nyata tanpa penelitian darah.
* Dapat menyebabkan kematian setelah sepuluh tahun setelah terinfeksi virus HIV, tetapi pengobatan telah ditemukan.
* Disebarkan melalui hubungan intim [berciuman, making love], hubungan dengan lendir penderita dan pemakaian jarum suntik secara bersamaan.

Lawak Arab

Pada satu hari disebuah pusat pemeriksaan imegresen lapangan terbang USA

Sorang tok arab ingin memasuki USA

Officer : Name Please.
Tok Arab : Abu Mughairah
Officer : Vacation or bussiness?
Tok Arab : vacation.
Officer : Sex?
Tok Arab : 3 times a day, everyday. Saturday n Sunday 5 times.
Officer : not that, I mean male or female?
Tok Arab : It doesn't matter male or female, some times even camel.

Negro Yang Kehausan

Al kisah, Seorang negro di Afrika sana sedang kehausan nak mati akibat tak de air kat padang pasir. Sedang die mencari air, terjumpe la die dengan jin padang pasir.
Jin tu cakap...

"Aku akan tunaikan tiga permintaan kau, oleh sebab kau dah nak KO, aku akan tunaikannye pada kehidupan lain engkau"

Negro tu pun cakap..."Pertama, aku nak jadi putih. Kedua, aku nak sentiasa kene air supaya sejuk dan tak dahaga. Ketiga, aku nak tengok punggung wanita tanpa mereka sedar"

Negro tu pun mati dengan tenang nye. Pada kehidupan lain, Negro tu jadi...............


....mangkuk tandas wanita...

Kareena Kapoor Dinobat Wanita Asia Paling Seksi

SETELAH bersaing sengit dengan Katrina Kaif dan beberapa artis Bollywood lain, akhirnya Kareena Kapoor (gambar) dinobatkan Wanita Asia Paling Seksi oleh majalah Eastern Eye!

Dari sepuluh wanita yang dinobatkan, Kareena berjaya meraih kedudukan teratas.

Eastern Eye adalah majalah mingguan Britain yang mengambil data dari berbagai laman sesawang di Internet.

Berdasarkan kajian tersebut, nama Kareena diletakkan sebagai artis wanita teratas yang paling diminati oleh pengguna laman sesawang-laman sesawang tersebut.

Dalam pada itu, menurut apunkachoice, saingan rapat Kareena, iaitu Katrina Kaif mendapat tempat kedua manakala Priyanka Chopra, Bipasha Basu dan Freida Pinto masing-masing mendapat tempat ketiga, keempat dan kelima.

Sementara tangga keenam dan ketujuh menjadi milik Aishwarya Rai dan Deepika Padukone manakala tangga kelapan diberikan kepada artis berasal dari pakistan bernama Humaima Malik.

Tangga kesembilan dan ke-10 kembali menjadi milik artis dari India iaitu Sonam Kapoor dan Noureen DeWulf.


Babi Hutan Terbesar

Hakikat Realiti Seorang Lelaki

Masa mula2 kenal

Lelaki : Awak ngah buat pe? Awak sihat? Awak dah makan ke? Awak ngah baca buku pe tu? Awak ngah tgk cite pe tu? Awak nak kuar ke dengan sape tuh? takpela, sory ganggu awak...bla..bla..bla.. ( pendek kata, semua benda nak tanya. Caring gila. Bukan apa,.nak tunjuk betapa prihatin nya si dia supaya ada peluang dapat 'curi' hati si gadis.)

Masa bercinta

Lelaki : Sayang ngah buat pe? Dah mam ke? Sayang ok ke? kalau sayang nak kuar, kuarla tp jgn keluar sorang2 ye. Jaga diri. Abg sayang sayang. Jangan...jangan..dan jangan..( romantik sgt..setiap ayat ada sayang. Setiap apa yg si gadis nk buat mesti dia caring gak. Tapi mesti ada batas. ye la dah jadi 'gurlfriend',. tapi setiap ayat mesti ada larangan,.time ni si gadis nangis stay kena pujuk lagi dgn si lelaki)

Masa bertunang

Lelaki : Ma ngah buat pe tu? Makan x lagi? apa nak kuar? buat pe? Ma ingat ckit, dh jdi tunang orang. Hormat pa k.Cakap tu baik2 cikit k. ma ingat pa ni siapa? Kalau pa cakap, tak boleh..tak boleh la. Susah sangat ke nak dengar cakap pa. ( garang ckit je la. semua kena minta permission, kena bersebab dan klu nk buat something tu mesti ada kebaikkan pada si lelaki juga. silap sikit, siap la. mesti kena marah, tak pun kena ungkit Kalau tak, awal2 lagi ckp.no..no..no..and no..time ni nangis pun kadang2 kena pujuk diri sendiri dah.,

Masa dah kahwin

Lelaki : Dalam fikiran ~ "Tak payah la call. Nanti pandai2 la dia makan. Bukan budak kecik, dah besar pun. Nanti kat rumah pun jumpa lagi. Jimat ckit. Tak payah nk bayar bil telefon mahal2. Sudah la, belanja umah, sewa umah, kereta dan mcm2 lagi nak kena bayar. Lagipun dah jadi isteri, bukan orang lain pun. Tak payah nk guna ayat bunga2 lagi. Kalau dia x nak layan aku, derhakalah dia jawabnya.!" ( semua sikap suami yang x tahu masa ni, semua kita tahu. Kadang2 makan hati si isteri, dipujuk hati sendiri. Kadang2 bergenang air mata, cepat2 disapu, supaya suami x nampak. Banyak disimpan di dalm hati. tetapi sabar menjadi isteri sejati)

Doa Putus Cinta

10 Tanda Si Dia Jodoh Anda

Jodoh adalah perkara yang sudah ditetapkan oleh Allah yang maha Esa. Tetapi bagaimana kita mengetahui dia memang ditakdirkan untuk kita?

Allah SWT mengurniakan manusia telinga untuk mendengar, mata untuk melihat dan akal untuk berfikir. Jadi gunakan sebaik-baiknya bagi mengungkapkan rahsia cinta yang ditakdirkan.

Dua manusia yang rasa mereka dapat hidup bersama dan memang dijodohkan pasti memiliki ikatan emosi , spiritual dan fizikal antara keduanya.

Apabila bersama, masing-masing dapat merasai kemanisan cinta dan saling memerlukan antara satu sama lain. Lalu gerak hati mengatakan, dialah insan yang ditakdirkan untuk bersama. Benarkah ia seperti yang diperkatakan?

Berikut adalah 10 petanda yang menunjukkan dia adalah jodoh kita :

1. Bersahaja

Kekasih kita itu bersikap bersahaja dan tidak berlakon. Cuba perhatikan cara dia berpakaian, cara percakapan, cara ketawa serta cara makan dan minum. Adakah ia spontan dan tidak dikawal ataupun kelihatan pelik. Kalau ia nampak kurang selesa dengan gayanya, sah dia sedang berlakon. Kadang-kadang, kita dapat mengesan yang dia sedang berlakon. Tetapi, apabila dia tampil bersahaja dan tidak dibuat-buat, maka dia adalah calon hidup kita yang sesuai. Jika tidak, dia mungkin bukan jodoh kita.


2. Senang Bersama


Walaupun kita selalu bersamanya, tidak ada sedikit pun perasaan bosan, jemu ataupun tertekan pada diri kita. Semakin hari semakin sayang kepadanya. Kita sentiasa tenang, gembira dan dia menjadi pengubat kedukaan kita. Dia juga merasainya. Rasa senang sekali apabila bersama. Apabila berjauhan, terasa sedikit tekanan dan rasa ingin berjumpa dengannya. Tidak kira siang ataupun malam, ketiadaannya terasa sedikit kehilangan.


3. Terima Kita Seadanya

Apapun kisah silam yang pernah kita lakukan, dia tidak ambil peduli. Mungkin dia tahu perpisahan dengan bekas kekasihnya sebelum ini kita yang mulakan. Dia juga tidak mengambil kisah siapa kita sebelum ini. Yang penting, siapa kita sekarang. Biarpun dia tahu yang kita pernah mempunyai kekasih sebelumnya, dia tidak ambil hati langsung. Yang dia tahu, kita adalah miliknya kini. Dia juga sedia berkongsi kisah silamnya. Tidak perlu menyimpan rahsia apabila dia sudah bersedia menjadi pasangan hidup kita.

4. Sentiasa Jujur

Dia tidak kisah apa yang kita lakukan asalkan tidak menyalahi hukum hakam agama. Sikap jujur yang dipamerkan menarik hati kita. Kejujuran bukan perkara yang boleh dilakonkan. Kita dapat mengesyaki sesuatu apabila dia menipu kita. Selagi kejujuran bertakhta di hatinya, kebahagiaan menjadi milik kita. Apabila berjauhan, kejujuran menjadi faktor paling penting bagi suatu hubungan. Apabila dia tidak jujur, sukar baginya mengelak daripada berlaku curang kepada kita. Apabila dia jujur, semakin hangat lagi hubungan cinta kita. Kejujuran yang disulami dengan kesetiaan membuahkan percintaan yang sejati. Jadi, dialah sebaik-baik pilihan.


5. Percaya Mempercayai

Setiap orang mempunyai rahsia tersendiri. Adakalanya rahsia ini perlu dikongsi supaya dapat mengurangkan beban yang ditanggung. Apabila kita mempunyai rahsia dan ingin memberitahu kekasih, adakah rahsia kita selamat di tangannya? Bagi mereka yang berjodoh, sifat saling percaya mempercayai antara satu sama lain timbul dari dalam hati nurani mereka. Mereka rasa selamat apabila memberitahu rahsia-rahsia kepada kekasihnya berbanding rakan-rakan yang lain. Satu lagi, kita tidak berahsia apa pun kepadanya dan kita pasti rahsia kita selamat. Bukti cinta sejati adalah melalui kepercayaan dan kejujuran. Bahagialah individu yang memperoleh kedua-duanya.


6. Senang Bekerjasama

Bagi kita yang inginkan hubungan cinta berjaya dan kekal dalam jangka masa yang panjang, kita dan dia perlu saling bekerjasama melalui hidup ini. Kita dan kekasih perlu memberi kerjasama melakukan suatu perkara sama ada perkara remeh ataupun sukar. Segala kerja yang dilakukan perlulah ikhlas bagi membantu pasangan dan meringankan tugas masing-masing. Perkara paling penting, kita dan dia dapat melalui semua ini dengan melakukannya bersama-sama. Kita dan dia juga dapat melakukan semuanya tanpa memerlukan orang lain dan kita senang melakukannya bersama. Ini penting kerana ia mempengaruhi kehidupan kita pada masa hadapan. Jika tiada kerjasama, sukar bagi kita hidup bersamanya. Ini kerana, kita yang memikul beban tanggungjawab seratus peratus. Bukankah ini menyusahkan?


7. Memahami Diri Kita

Bagi pasangan yang berjodoh, dia mestilah memahami diri pasangannya. Semasa kita sakit dia bawa ke klinik. Semasa kita berduka, dia menjadi penghibur. Apabila kita mengalami kesusahan, dia menjadi pembantu. Di kala kita sedang berleter, dia menjadi pendengar. Dia selalu bersama kita dalam sebarang situasi. Tidak kira kita sedang gembira ataupun berduka, dia sentiasa ada untuk kita. Dia juga bersedia mengalami pasang surut dalam percintaan. Kata orang, "lidah sendiri lagikan tergigit", inikan pula suami isteri'. Pepatah ini juga sesuai bagi pasangan kekasih. Apabila dia sentiasa bersama kita melalui hidup ini di kala suka dan duka, di saat senang dan susah, dialah calon yang sesuai menjadi pasangan hidup kita.


8. Tampilkan Kelemahan

Tiada siapa yang sempurna di dunia ini. Tipulah jika ada orang yang mengaku dia insan yang sempurna daripada segala sudut. Pasti di kalangan kita memiliki kelemahan dan keburukan tertentu. Bagi dia yang bersedia menjadi teman hidup kita, dia tidak terlalu menyimpan rahsia kelemahannya dan bersedia memberitahu kita. Sudah tentu bukan senang untuk memberitahu dan mengakui kelemahan di hadapan kekasihnya. Malah, dia tidak segan mempamerkan keburukannya kepada kita. Misalnya, apabila dia bangun tidur ataupun sakit dan tidak mandi dua hari, dia tidak menghalang kita daripada melawatnya.Apabila kita dan dia saling menerima kelemahan dan sifat buruk masing-masing, memang ditakdirkan kita hidup bersamanya.


9. Kata Hati

Dengarlah kata hati. Kadangkala, manusia dikurniakan Allah deria keenam yang dapat mengetahui dan memahami perasaan pasangannya. Dengan deria batin ini juga kita dapat saling tahu perasaan masing-masing. Kita dan dia juga dapat membaca fikiran antara satu sama lain dan dapat menduga reaksi dan tindakbalas pada situasi tertentu. Apabila kita yakin dengan pilihan hidup kita, tanyalah sekali lagi. Adakah dia ditakdirkan untuk kita? Dengarlah kata hati dan buatlah pilihan. Serahlah segalanya pada ketentuan yang maha berkuasa.


10. Solat Istikharah dan Tawakkal

Jodoh dan pertemuan semuanya di tangan Allah SWT. Manusia hanya perancang di pentas dunia ini dan skripnya ditulis oleh yang maha esa. Adakalanya, dalam memainkan peranan sebagai pelakon, diberi petunjuk melalui mimpi atau gerak hati. Mimpi memang mainan tidur, tetapi apabila kita melakukan sembahyang Istikharah dan memohon supaya Allah memberikan petunjuk, insya-Allah dengan izinnya kita mendapat petunjukNya.

Robot Kawal Penjara

SEOUL 26 Nov. - Sebuah penjara di bandar Pohang, timur Korea Selatan merancang untuk menggunakan robot bagi memantau banduan, sekali gus dapat meringankan beban warden penjara mengawal keselamatan.

Buat permulaan, tempoh percubaan selama tiga bulan akan dilakukan bagi melihat keberkesanan penggunaan robot tersebut.

Menurut penyelidik, mesin setinggi 1.5 meter yang dibangunkan Forum Asia untuk Hukuman itu akan memantau kelakuan luar biasa banduan-banduan.

Robot empat roda yang dilengkapi kamera dan sensor itu mampu mengesan perbuatan berisiko banduan seperti cubaan mencetuskan keganasan atau membunuh.

Profesor Lee Baik-Chu dari Universiti Kyonggi yang mengetuai pembangunan robot itu berkata, mesin tersebut akan memberikan isyarat kepada manusia sekiranya ia mengesan masalah.

"Kita hampir melengkapkan sistem operasinya. Kami sedang melakukan kerja-kerja akhir bagi memastikan robot ini nampak lebih mesra banduan," katanya kepada agensi berita Yonhap.

Kos percubaan menggunakan robot itu selama sebulan melibatkan perbelanjaan 1 bilion won (RM2.7 juta) yang dibiayai sepenuhnya oleh kerajaan.

Ini merupakan projek terbaru Korea Selatan dalam usaha muncul sebagai sebuah negara robotik dunia. - Agensi

Lelaki Cuba Curi Dawai Ditemui Mati

PULAU PINANG 26 Nov. - Seorang lelaki yang dipercayai cuba mencuri dawai elektrik di sebuah rumah kosong ditemui mati tergantung di atas siling kediaman itu di Jalan Baru, Bukit Tengah, Perai, dekat sini pagi ini.

Mayat mangsa yang berusia 37 tahun itu ditemui seorang kontraktor binaan yang ingin memulakan kerja pengubahsuaian di rumah tersebut, pukul 11 pagi.

Ketua Polis Daerah Seberang Perai Tengah (SPT), Asisten Komisioner Azman Ab. Lah berkata, pengadu tercium bau busuk dan terkejut apabila melihat tompokan darah menitis dari siling dan memenuhi lantai kayu di kawasan ruang tamu.

"Pengadu yang mencari punca darah itu terkejut melihat mayat lelaki tergantung di atas siling. Dia kemudian melaporkan kejadian kepada balai polis berhampiran.

"Siasatan awal polis percaya mangsa cuba memecah masuk rumah tidak berpenghuni untuk mencuri dawai elektrik yang disimpan di dalam rumah itu.

"Ia berikutan penemuan sebilah playar berhampiran lokasi mayat ditemui," katanya di sini hari ini.

Jambatan Air Di Magdeburg Jerman

Jambatan air Magdeburg ini ialah saliran air yang boleh dilayari di Jerman. Ia mula dibuka pada umum pada tahun 2003. Jambatan ini menghubungkan dua terusan iaitu Elbe-Havel Canal dan Mittellandkanal melintangi Sungai Elbe. Ia merupakan saliran air yang boleh dilayari terpanjang di dunia setakat ini dengan jumlah panjang 918 meter

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Advertise Here

END 30.8.2012
END 30.9.2012
30.9.2012
30.6.2012