Visit Lelong

Gadis Mangsa Tsunami Ditemui Selepas 7 Tahun

SEORANG gadis yang berusia lapan tahun terdahulu yang telah dihanyutkan dalam peristiwa gelombang tsunami dari Lautan Hindi telah ditemui masih hidup setelah hampir tujuh tahun dari hari gelombang besar itu melanda kampungnya di Acheh, Indonesia.

Gadis itu yang kini berusia 15 tahun itu, dikenali sebagai Wati, disangkakan mati selepas dia telah terpisah daripada ibu dan dua orang adik-beradik ketika tsunami yang dahsyat melanda Ujong Baroh, Aceh Barat, sehari selepas Krismas pada tahun 2004, agensi berita Antara melaporkan semalaman.

Gadis itu muncul di bandar berhampiran Meulaboh semalam dan memberitahu kakitangan di kafe Simpang Pelor bahawa dia cuba mencari rumahnya.

Wati boleh mengingati hanya satu nama saudaranya iaitu Ibrahim datuknya.

Dia telah dibawa ke rumahnya, di mana beliau dengan cepat dikenal pasti oleh datuknya sebagai cucunya yang hilang.

Atuknya kemudian membawanya bertemu ibunya, Yusniar dan ayahnya Yusuf, yang kemudian mengecam anak perempuan mereka dari parut kecil di atas keningnya disebabkan kecederaan ketika dia berumur enam tahun.

Agensi itu melaporkan bahawa gadis itu telah disalah anggap sebagai peminta sedekah kerana berpakaian comot ketika dia mula-mula muncul di kafe .

Gadis itu juga menyatakan bahawa segala pengalaman pahit getir selama tujuh tahun itu tidak akan didedahkan kepada media.

Dia dijangkakan merayau-rayau di seluruh daerah Aceh untuk mencari rumahnya.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Advertise Here

END 30.8.2012
END 30.9.2012
30.9.2012
30.6.2012