Visit Lelong

10 Tempat Paling Beracun Di Dunia

10. Karachay
Karachay, sebuah tasik kecil yang terletak di pergunungan Ural di Rusia Barat, adalah tempat bagi pembuangan sisa nuklear.

Pada awal 1950-an, Kesatuan Soviet mula membuang sisa radioaktif dari Mayak, simpanan sisa nuklear dan kemudahan pemprosesan kembali di Ozyorsk, ke Tasik Karachay. Bertahun-tahun kemudian, Worldwatch Institute sisa nuklear memberi gelaran kawasan ini "tempat yang paling tercemar di Bumi"

9. Aral Sea

Laut Aral, yang terletak di Kazakhstan, Uzbekistan, adalah salah satu daripada empat tasik yang terbesar di dunia hingga perairan itu dialihkan untuk projek-projek pengairan Kesatuan Soviet. Pada tahun 2007, Laut Aral menyusut menjadi hanya 10% dari ukuran asalnya dan dibahagikan kepada empat cekung. Kerosakan yang dihasilkan ke kawasan sekitar laut itu serentak mengancam kehidupan ekonomi, ekosistem, dan orang-orang yang tinggal dekat tasik. Bahan kimia beracun dari ujian senjata, projek industri, racun perosak, dan baja disapu oleh angin ke tanah di dekatnya dan sekitarnya.

8. Fresh Kills Landfill

Staten Island adalah wilayah New York City, rumah untuk hampir setengah juta orang, tapi juga rumah bagi apa yang pernah disebut pembuangan sampah terbesar yang dikenali manusia. Pada tahun 1947, sampah dari New York City dan bandar satelit sekitarnya diangkut ke muara Fresh Kills terletak di Barat Staten Island. TPA itu seharusnya hanya penyelesaian sementara untuk apa yang akan menjadi masalah sampah lama. Selama separuh kedua abad ke-20, tempat ini berkembang menjadi 2.200 hektar sampah ditumpuk 25 meter lebih tinggi dari Statue of Liberty. Selama beberapa dekad, pergolakan tikus, anjing liar, dan binatang parasit lain tinggal di Fresh Kills, memakan bangkai-bangkai dan mengejar pekerja TPA

7. Yamuna River

Yamuna terletak di India dan mengalir dari Glasier Yamunotri terletak di Himalaya Bawah dan bekalan air untuk 57 juta orang. Sebagai salah satu cabang sungai terbesar Sungai Gangga, panjang Yamuna sekitar 855 batu melalui Lembangan Gangga ke seluruh tempat-tempat seperti Uttarakhand, Haryana, Uttar Pradesh, Himachal Predesh, dan ke Delhi. Yamuna dianggap sakral oleh umat Hindu dan berenang di Yamuna dipercayai boleh bebas dari seksaan kematian.

6. La Oroya

La Oroya secara harfiah sebuah bandar peleburan galian yang terletak di Andes Peru. Sejak 1922, tua muda di La Oroya menghirup pembebasan toksik dan tinggal di limbah beracun yang diciptakan oleh kilang smelter poli-logam yang dimiliki oleh sebuah syarikat yang berpusat di Missouri bernama Doe Main Corporation. La Oroya tidak hanya dikenali sebagai tempat berpolusi udara paling tinggi di dunia tetapi juga kandungan darah yang tinggi pada kanak-kanak-kanak di sana. 66% anak-anak yang berlari dan bermain di La Oroya mempunyai tahap darah yang melebihi had yang boleh diterima untuk memenuhi syarat untuk keracunan

5. Kabwe

Kabwe-Ka Mukuba diterjemahkan menjadi "bijih" atau "peleburan" adalah lombong terletak di Zambia. Walaupun Kabwe outgrew nama lamanya iaitu Broken Hill, lombong ini diberi gelaran salah satu tempat terburuk di Bumi. Awalnya adalah tempat perlombongan terbesar, sekarang Kabwe adalah daratan tandus. Hasil dari kegiatan perlombongan telah meracuni bekalan air, mempengaruhi hampir 210.000 orang. Sehingga tanaman tidak dapat tumbuh. Konsentrasi peringkat timbal dalam darah pada anak-anak dari Kabwe sepuluh kali lebih tinggi dari standard US Environmental Protection Agency.

4. West Virginia Mountaintop Removal Mining

Perlombongan ini adalah salah satu aktiviti yang paling merosakkan alam sekitar, untuk mencari batubara puncak Pergunungan Appalachian Virginia Barat diletupkan. Proses pemindahan puncak gunung bermula dengan penebangan kayu, pengerukan tanah, dan membuat jalan bagi sebuah dragline bernilai 8 juta pound untuk menggalakkan melalui batu untuk sampai ke batubara. Mesin kemudian menggali lapisan atas lapisan batubara dan membuang sisa-sisa gunung bekas (tepat disebut "tanah") ke dalam lembah, menghalang lebih dari 1,200 batu hulu sungai dan sungai Appalachian. Proses hakisan pun terjadi kerana puncak gunung telah gundul, sampai saat ini puncak tersebut belum ditumbuhi tanaman.

3. Dzerzhinsk

Dzerzhinsk adalah satu-satunya tempat di mana angka kematian lebih besar dari angka kelahiran dengan 260 peratus pada tahun 2003. Terletak di Nizhy Novgorod Oblast, Rusia sepanjang Sungai Oka, di sekitar 250 batu timur Moscow, Dzerzhinsk adalah tempat yang paling tercemar kimia di Bumi menurut Guinness Book of World Records. Sebagai lokasi pengeluaran utama senjata kimia Rusia, Dzerzhinsk sekarang rumah bagi sekitar 300,000 tan sisa kimia dibuang antara 1930 hingga 1998.

2. Matanza-Riachuelo River Basin

Sungai Matanza-Riachuelo adalah sungai sepanjang 64 kilometer dan rumah dari 3.5 juta orang. Malangnya, orang-orang di sepanjang Matanza hanya mempunyai satu sumber air, langsung dari tempat yang lebih dikenali dengan pencemaran. The Matanza diisi dengan paip pembuangan sisa haram pengeringan terus ke sungai. Selain itu, bersama aliran Mantanza-Riachuelo adalah 13 lokasi kumuh dan 42 lokasi pembuangan sampah terbuka. Warga dan pelancong telah melaporkan bau kuat dilepaskan dari sisa kimia dan gas metana dari Sungai. Laporan dikumpulkan dari Institut Blacksmith selama tahun 2007 dan Matanza-Riachuelo menduduki peringkat pada senarai "Thirty Dirty" tempat yang paling tercemar di dunia.

1. Japan

Perjalanan sejarah berubah ketika PLTN Fukushima Jepun yang terletak di bandar-bandar Okuma dan Futaba di Wilayah Fukushima Futaba, Jepun, mengalami kebocoran radioaktif. Dengan krisis mengakibatkan kerugian $ 300.000.000.000, ancaman bawah tanah dalam bentuk gempa susulan, musim taufan yang akan datang, dan, tentu saja, tingkat radiasi yang naik, hal-hal di planet ini tidak akan sama. Lebih buruk lagi adalah dalam radius 20 kilometer wilayah tersebut harus dikosongkan dan sesiapa yang mendekatinya akan ditangkap.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Advertise Here

END 30.8.2012
END 30.9.2012
30.9.2012
30.6.2012