Visit Lelong

Alat Yang Digunakan Pencuri Kereta

ALLEN KEY
Peralatan ini kebiasaannya digunaan untuk mencuri kenderaan seperti m/sikal dan membuka solex yang digunakan sebagai kunci tambahan. Satu fakta penting yang kita perlu tahu mengenai mangga, pada saya jenama solex yang berlubang besar lebih mudah di buka berbanding dengan mangga yang mempunyai lubang kecil (memakai kunci leper). Ini adalah berdasarkan soal-siasat yang pernah saya jalankan selepas berjaya membuat tangkapan ke atas saspek-saspek otai curi m/sikal. Dicadangkan memakai mangga kunci leper yang di balut dengan bahan getah, Sunguhpun mangga ini boleh dibuka namun pencuri memakan masa yang panjang untuk membukanya. Satu fakta yang perlu kita ketahui para pencuri berpengalaman akan mencari sasaran yang mudah untuk mencuri kenderaan. 

KEY CUTTER
Ini adalah peralatan asas yang lain diperlukan untuk membentuk anak kunci. Kebiasaannya alat ini digunakan oleh pencuri kereta. Alat ini digunakan oleh mereka yang pakar dalam seni mengukir kunci kereta. Sekiranya seseorang kurang pakar mengukir anak kunci, memerlukan 30 minit sehingga 1 jam untuk mengukit anak kunci. Namun sekiranya seorang penjenayah yang pakar, hanya memerlukan beberapa minit sahaja untuk mengukir anak kunci. Modus Operandi pencuri kereta ini pada kebisaannya akan mengambil/mengorek tombol kunci sama ada pada bahagian pintu penumpang atau bonet belakang kereta. Tombol itu akan digunakan untuk mengukir anak kunci sehingga tombol kunci tersebut boleh dibuka dengan menggunakan anak kunci tersebut. 

KEY SCANNER
Ini adalah antara peralatan canggih terkini yang digunakan untuk mengukir anak kunci. Bukan lagi di ukir secara manual. Semua kerja sekarang dilakukan oleh komputer. Dari mengimbas bentuk alur kunci sehingga kepada mengukir anak kunci semua di lakukan oleh mesin/komputer. Masa yang digunakan untuk membuat kunci pendua adalah pantas. Dengan alat ini juga tidak timbul curiga kepada orang awam atau anggota polis yang membuat rondaan akan keadaan tombol kunci yang lohong yang terdapat pada kereta yang akan dicuri. 

SIGNAL JAMMER
Alat ini digunakan oleh penjenayah untuk menyahaktif frekuensi GSM/CDMA/DCS/PHS/3G dalam lingkungan 8 meter. Sekiranya peralatan ini dipasangkan di dalam kereta yang dicuri satelit GPS tidak akan dapat mengesan kereta yang dicuri. Peralatan ini juga boleh mengagalkan sistem penggera. Pada kebiasaanya alat ini akan dihidupkan oleh penjenayah semasa berada di dalam kenderaan yang dicuri dan akan menyebabkan GPS kenderaan tersebut tidak dapat dikesan oleh radar dan lokasi kenderaan gagal dikesan. Peruntukan undang-undang: seseorang itu didapati memilik/menggunakan/membekalkan peranti tidak standard adalah melakukan kesalahan di bawah SEK 239 (1) Akta Komunikasi dan Multimedia Malaysia 1998. 

ALAT KAWALAN ECU(ELECTRONIC CONTROL UNIT)
Alat-alat ini kebiasaanya digunakan oleh pemilik bengkel kenderaan bagi tujuan penyelengaraan sistem komputer kereta. Alat ini telah disalah gunakan untuk menghidupkan kenderaan curi dengan menggunakan kunci baru di mana arahaan kepada ECU akan diberikan untuk membaca cip kunci baru melalui alat ini. 

ADVANCE DIAGNOSTICS AD400 PRO
Alat ini merupakan sejenis alat yang paling berteknologi tinggi dan terbaru di pasaran. Alat ini digunakan bagi tujuan meneutralkan ECU (sistem alarm dan sistem kunci) dan boleh digunakan untuk semua jenis kenderaan. Alat ini juga digunakan untuk memprogramkan semula ECU (sistem alarm dan sistem kunci) kenderaan yang dicuri. 



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Advertise Here

END 30.8.2012
END 30.9.2012
30.9.2012
30.6.2012