Remaja yang terlalu asyik melayari laman sosial berdepan risiko menghadapi tekanan perasaan.
Canberra: Gadis remaja yang aktif menggunakan media sosial lebih
berkemungkinan berdepan masalah kemurungan dan rendah diri, menurut
kajian baru.
Data baru mendedahkan remaja perempuan yang memperuntukkan masa panjang
di laman web seperti Facebook, Twitter atau MySpace lebih tidak
menyenangi bentuk badan dan berat mereka.
Penyelidikan di universiti, yang meninjau pendapat 1,096 gadis berusia
antara 12 dan 16 tahun, mendapati 40 peratus tidak berpuas hati dengan
bentuk tubuh dan separuh daripada mereka bimbang dengan kenaikan berat
badan.
Ia juga mendapati ramai gadis menggunakan internet dan media sosial lebih berkemungkinan mengalah dengan perasaan itu.
Saintis Sekolah Psikologi di Universiti Flinders, Australia, Dr Amy
Slater dan Profesor Tiggemann, berkata hasil kajian menunjukkan kaitan
membimbangkan.
“Kami menyiasat peranan media dalam menentukan imej diri gadis remaja.
Kami tertarik mendapati bagaimana remaja perempuan memperuntukkan masa
lapang dan bagaimana aktiviti berbeza berkaitan dengan apa mereka rasa
mengenai diri dan tubuh mereka.
“Kajian kami menunjukkan kaitan membimbangkan antara penggunaan media
keterlaluan, terutama media sosial dan internet, dan rendah diri, tidak
puas hati dengan bentuk tubuh dan semangat jati diri dan kemurungan,”
kata mereka.
Kajian juga mendedahkan daripada 96 peratus gadis yang mempunyai capaian
internet di rumah, 72 peratus memuat naik gambar sendiri dan 12 peratus
memuat naik video.
Daripada gadis ini, yang purata masa menggunakan internet sehingga tiga
jam setengah setiap hari, cuma 35 peratus daripada ibu bapa mereka
menetapkan bila dan apa yang boleh dilihat anak perempuan mereka di
internet.
Dr Slater berkata, penyelidikan lanjut yang menganalisis kandungan lebih
600 iklan mendapati 14 daripada laman web paling popular yang
mensasarkan gadis remaja memaparkan kosmetik dan produk kecantikan.
Beliau juga menyatakan, model yang digunakan dalam iklan, kerap
mempromosikan keluaran seperti produk menghilang berat dan laman web
temujanji yang disifatkan tidak sesuai dengan golongan yang melayarinya –
secara umumnya adalah wanita, muda, kurus dan menarik. - Agensi