Visit Lelong

Pekerja Loji Nuklear Jatuh Kolam Reaktor Selamat

SAN DIEGO - Seorang pekerja loji tenaga nuklear San Onofre di sini, yang membongkok untuk mengambil lampu suluh dan hilang keseimbangan badan, terselamat selepas terjatuh ke dalam kolam reaktor, minggu lalu.

Dia dilaporkan tidak berhadapan dengan dos radiasi yang tinggi, demikian menurut pegawai-pegawai Southern California semalam.

Menurut laporan msnbc.com, pekerja terbabit mengenakan pakaian perlindungan nyawa ketika terjatuh ke dalam kolam sedalam 20 kaki (kira-kira 6.6 meter), yang menampung air digunakan oleh reaktor loji terbabit.

Pekerja itu menerima radiasi lima milirem, kata Gil Alexander, seorang jurucakap Southern California Edison kepada North County Times.

Ia tidak dianggap sebagai dos yang berlebihan dan telah kembali untuk bekerja pada hari yang sama.

Pekerja itu jatuh ke dalam kolam pada 27 Januari lalu, lima hari sebelum pegawai-pegawai melaporkan insiden itu.

Menurut Suruhanjaya Kawal Selia Nuklear Amerika Syarikat, pegawai-pegawai loji menyedari kebocoran ekoran isyarat amaran sekitar 6 petang (waktu tempatan), Selasa lalu.

Oleh kerana bangunan yang mengalami kebocoran gas bukan premis kedap udara, maka ada kemungkinan sedikit keradioaktifan mencemari persekitaran, kata pegawai.

Siasatan mengenai punca yang menyebabkan kebocoran masih diteruskan.

Bagaimanapun tiada arahan meminta para pekerja meninggalkan kawasan loji.

Ini bukan kali pertama kejadian kebocoran yang menakutkan dilaporkan di loji San Onofre. Ia pernah merekodkan kebocoran November lalu. 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Advertise Here

END 30.8.2012
END 30.9.2012
30.9.2012
30.6.2012