Visit Lelong

Saintis Jepun Hasilkan Robot Avatar

YOKOHAMA (Jepun): Sebuah robot termaju Jepun yang meniru kawalan pergerakan manusia membawa filem blockbuster Holloywood berjudul Avatar kepada satu tahap lebih realiti.

Pengguna peralatan khas dikenali TELESAR V don, bukan saja dapat mengawal tindakan mesin pada jarak jauh tetapi mampu melihat, mendengar dan merasai benda yang sama seperti android doppelganger (robot menyerupai manusia).

"Apabila saya meletakkan peranti dan menggerakkan badan saya, saya melihat tangan saya bertukar menjadi tangan robot.
"Apabila saya menggerakkan kepala saya, saya mendapat pandangan berbeza daripada sebelum ini," kata penyelidik, Sho Kamuro.

"Ia adalah satu pengalaman yang pelik yang membuatkan anda tertanya-tanya jika anda mahu menjadi robot," katanya. - AFP.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Advertise Here

END 30.8.2012
END 30.9.2012
30.9.2012
30.6.2012