Penangan Putus Cinta

GEORGETOWN - Hasrat penjual alat telekomunikasi mahu membunuh diri dengan terjun dari Jambatan Pulau Pinang berjaya digagalkan setelah orang awam memujuknya hampir 40 minit.

Dalam kejadian kira-kira jam 2.10 petang semalam, remaja berusia 20 tahun itu dikatakan memberhentikan keretanya di Kilometer 7.8 Jambatan Pulau Pinang menghala ke Seberang Perai sebelum berdiri di tepi jambatan.

Namun tindakannya itu disedari beberapa pengguna jalan raya dan bertindak cuba memujuk mangsa supaya tidak meneruskan niatnya.

Difahamkan, tindakan nekad remaja itu disebabkan terlalu kecewa akibat putus cinta, dipercayai baru berpisah dengan kekasihnya, malam kelmarin.

Saksi, Ho Leng Hong, 24, berkata, remaja itu mulanya bertindak agresif mengarahkan orang ramai tidak mencampuri urusannya, namun dia berjaya memujuk. “Pada mulanya dia mengugut terjun jika orang ramai menghampirinya, tapi saya cuba meminta kebenaran menghampiri dan membantu menyelesaikan masalahnya. “Remaja itu meminta saya hubungi kekasihnya dan memberitahu kejadian ini, namun panggilan itu dijawab oleh abang kekasihnya,” katanya.

Leng Hong terpaksa menggunakan pendekatan psikologi memujuk dan cuba memberikan semangat kepadanya agar meneruskan kehidupan serta berubah sikap bagi memikat semula hati kekasih.

Menurutnya, keadaan kecoh semula apabila remaja itu tidak selesa kehadiran orang ramai di tempat kejadian dan mengugut untuk terjun jika mereka tidak beredar.

Namun tindakan pantas Leng Hong dan dibantu oleh beberapa orang awam berjaya menarik remaja berkenaan.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Timur Laut, Asisten Komisioner Gan Kong Meng mengesahkan kejadian.

Katanya, empat anggota Unit Tindakan Pantas Trafik kebetulan melakukan rondaan di atas Jambatan Pulau Pinang terus bergegas ke tempat kejadian dan dan menyelamatkan suspek dari terjun.

Menurutnya, suspek kini dibawa ke Balai Polis Sungai Nibong untuk siasatan lanjut. “Kes disiasat mengikut Seksyen 309 Kanun Keseksaan, cubaan membunuh diri dengan hukuman penjara maksimum setahun atau denda atau kedua-duanya sekali, jika sabit kesalahan,” katanya.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Advertise Here

END 30.8.2012
END 30.9.2012
30.9.2012
30.6.2012